06 ноември, 2009, 23:33 - Общи приказки


България се управлява от идиоти понеже имаме супер куца система за гласуване. Тука с Влади мъдрим кой от нас какви промени би предприел ако има възможност да реформира избирателната ни система. Той както винаги е супер краен, но аз ще ви споделя моите идеи.

На някой, моите правила може да им се сторят крайни, но ако се замислите са доста реалистични. Така знаете ли колко рязко ще се променят изборните резултати... Не е нормално за супер успех да се приема над 50% избирателна активност. Не е нормално хора, които не са стъпвали в България последните 4 години ама имат гражданство да имат право да решават съдбата на България.


Ако имаш право на глас според долните изисквания - гласуването става задължително, ако не гласуваш се наказваш с глоба 20% от работната ти заплата + 3 месеца обществено полезен труд!

Ако не си пребивавал поне 50% от времето между последните избори и настоящите (обикновено 4 години ако няма преврат или вот на недоверие) - НЯМАШ ПРАВО НА ГЛАС!

Ако не си плащаш данъците - НЯМАШ ПРАВО НА ГЛАС!

Ако имаш психични проблеми - НЯМАШ ПРАВО НА ГЛАС!

Ако те хванат да си продаваш гласа глоба в размер на 12 твой работни заплати и до 6 месеца затвор!


Ако този пост ти харесва можеш да го споделиш в:
Share on Facebook  
06 ноември, 2009, 23:51
Мойте са по-крайни :)

аз както ти казах бих добавил "малко" избирателни цензове:

1. Минималната възраст за право на глас да стане на 25 години
2. Максимална възраст за право на глас 50-55 години
3. Финансов ценз - за право на глас, гласоподавателя трябва да получава минимум 2 минимални работни заплати. (може би за срок от 3-6 месеца назад във времето)
4. Някакъв интелектуален ценз. Ако приема че интелигентността на хората е крива с нормално разпределение, и върха на тази крива я обозначим със сто (MENSA style) бих сложил нещо от сорта на - хора със IQ под 110 да нямат право на глас ( http://www.mindmedia.com/images/IQ_test_curve.png )


06 ноември, 2009, 23:56
Както казах... той е супер краен :) Не че са му лоши идеите, ама тотално се губи смисъла от демокрацията :)
07 ноември, 2009, 00:26
Майната и на демокрацията!
Демокрацията води до свободия, а след като всички сме решили, че все някой друг ни е виновен, и все депутатите ни лъжат. Никой не се замисля, че проблема си е в нас самите и ние си ги избираме, и че те са точно копие на нас самите. Ограничавайки избора на идиотите, бедните, циганите (да расистко е), пенсионерите и разните пишлемета под 25 години (в това число и мен). Възможностите за евтини манипулации отпадат (не че му мина номера на Митьо Пищова с тавите със кебапчетата). Така единствено, умните знаещите и можещите ще гласуват. Ще се избира един човек - умен, който няма да може туко така лесно да лъже хората с думите "аз ЩЕ", и да потичкава като малко детенце пред камерата, или да приказва приказки от рода на "това ще го говорим, като му дойде времето". Също така с една личност, ще е ясно кой носи отговорност, щото така 240 депутати носят споделена безотговорност. И в крайна сметка това което би се получило (евентуално) е че умните и можещите гласуват за умните и можещите като си гледат собствения интерес, а той е директно обвързан с интереса на масите. Когато масите са доволни и "богатите" ще са доволни (хляб и зрелища за масите).
07 ноември, 2009, 05:49
Може би ще ви хареса избирателния закон от "Звездните рейнджъри" на Робърт Хайнлайн...
07 ноември, 2009, 08:00
@vha,
по въпроса с интелигентността държа да напомня, че да не храниш големи надежди за "българската интелигентност", тъй като в днешно време е застрашен вид. В сайта на оня IQ тест, дето го рекламират.. правен от EU, нашето IQ е по-ниско от това на американците. Всъщност, нашето IQ е едно от най-ниските в Европа.

Българина има нужда от манипулативна и ефективна система, която да го юрка като пастир - овца. Аз съм доста доволен от живота и условията, които ми дава страната и при тези обстоятелства, но нали.. за общото благо. :)

п.п. Повечето хора клонят към 109. Без избиратели ли искаш да оставиш политиците? :P

@Динко,
със абсолютно всичко съм съгласен, само с задължаването - не.
Като малък имах едно учителка дето все повтаряше "човешкия ум е свещ, която трябва да бъде запалена, а не тенджера, която трябва да бъде напълнена".
Един истински политик и лидер (не е нужно да е президент, за да трябва да е лидер) трябва да умее да вдъхновява стадото..

Аз за сега съм доволен Бойко кви ги върши. Да чукам на дърво де..
2 лв капитал за дружество, а от догодоина минимални заплати от 460 лева. Ще си имаме българска армия (нищо, че и този бюджет са ограбили) и ще се сменят органите, които следят харченето на държавните бюджети, както и на бюджетния излишък. За да няма заглавия като "Рекламни материали в мазето на парламента на стойност 150,000лв".

Само някой да затегне нещата с дружества като EVN, да не правят точно каквото си искат и на фона на преди, всичко ще е песен. :)
07 ноември, 2009, 11:08
@yMladenov
Избирането на правителство трябва да бъде привилегия и задължение. В крайна сметка веднъж на 4 години се случва. И хайде имаме там още едни кметски избори и избори за европарламент. За да се накарат хората да гласуват има 2-3 варианта. Единия е политиците да ги накарат, понеже нашите масово са некадърни, това не е възможно за момента.

При задължителното гласуване, може да се приеме да избираш ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ на бюлетината. При недостатъчно реални гласове или прекалено много ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ ще се направят нови избори, като вече участвалите партии и лица в листите им НЯМАТ ПРАВО да се кандидатират отново и НЯМАТ ПРАВО да бъдат назначавани за министри или депутати от следващото правителство. Така хем хората ще са доволни хем партиите ще имат стимул.

Защото истината е че в България няма партия която да води ясна политика. Десните правят и лява политика, левите правят супер дясна политика и тн... следователно не става дума за политика а за борбата за кокала.
07 ноември, 2009, 13:02
@yMladenov
Средното IQ в онзи сайт клони към 109 т.е. там е максимума на нормалното разпределение. Това което аз предлагам е само най-умните 40-45% от населението на страната да имат право на глас. Така останалите мръкящи нонстоп идиоти, поне ще имат право да мрънкат, че никой не ги е питал :)
И понеже както каза прост народ сме (овчи) и имаме нужда от овчар, нека поне умните да го избират. В крайна сметка ти да си видял стадото да си избира овчаря?
Относно живота и условията които дава държавата... И аз съм доволен, но нали общото благо... на масата от идиоти... на които и $100 000 месечно да им даваш... пак ще мрънкят...

@Динко
В България няма партия, която да води ясна политика, всичките партии водят една и съща политика - дясно центриска с популистки елементи. В България няма опозиция. Всички партии имат сравнително еднакви платформи, и всичките са ориентирани около дясно центриските идеи, а "опозицията" е опозиция само защото "те крадат, а ние няма", "те лъжат, а ние няма", "а помните ли Костов, как ви направи пенсиите 1 000 пъти по-малки...", нищо че и цените паднаха точно 1 000 пъти... Точно си е борба за кокала...
Единственото опозиционно мнение, което съм чул последните години е това на президента - "да се върне праговата система на ДОД", което беше и ляво и опозиционно.
Друг е въпроса, че аз съм за точно обратното:
ДОД за заплати под 1000лв да стане 8% (2% по-малко от в момента)
ДОД за заплати под 3000лв да стане 6%
ДОД за заплати над 3000лв да стане 5%
Така има стимул за получаване на по-високи заплати, а не както е сега, да плащам пенсиите на двама пенсионери, майчинските на една-две майка (срам ме е, че това са майчинските) и помощите на един циганин и гласът ми да значи също толкова колкото колкото на всеки от горе изброените по отделно. Нищо лично против хората горе нямам, ама някак си не мисля че е редно...
Динко знам ти тезата - и те са хора и те имат право на глас, ама майната и на демокрацията :)


07 ноември, 2009, 13:23
@vha
Това което предлагаш е прекалено утопично и не е особено възможно да се реализира. Иначе и ти си прав, че не може гласовете на работещите хора да значат колкото тези на бедни/безработни/стари/бременни. Практически хората, които взимат повече пари изхранват 6-7 човека. Разбира се че всяка партия ще се умилква точно на тези 6-7 човека, а другите дето плащат да го духат.

Обаче тук идва един друг въпрос. Собственик на фирма с 200 човека персонал, годишен оборот 50 000 000 лв. да приемем, че от тези пари печалбата и преди заплати е 20%. това прави 10 000 000 милиона. Тези 200 човека им плащат по 1500 лева заплата на месец. Което прави 3 600 000 лв за заплати + допълнително около 700 лева на месец данъци, осигуровки и тн. Тези 700 лева на глава дето отиват от собственика на фирмата са 1 680 000 лева на година. Собственика на тази фирма дето се вика издържа доста народ. Той на колко гласа трябва да има право според твоята логика.

И ако се даде власт само на хората получаващи повече пари, няма ли да има супер отрицателен ефект върху останалите? Няма ли тези с парите (че са и умни) да измислят схема, така че да прецакат още повече "бедните"?
07 ноември, 2009, 13:38
@Динко, не си ме разбрал.
Собственика на фирма е собственик на фирма. Този твой теоретичен пример (всъщност доста реален и често срещан) визиращ 1 680 000 лева данъци произлизат от юридическото лице, чиито собственик е физическото лице. Физическото лице обаче получава или заплата или дивиденти от фирмата. На който дължи друг данък и на негова база се определя силата на гласа му. А за тези 700 (дефакто са близо 800) лева които се дават на работника близо 400 дава фактически самия работник и още 400 самия работодател. Но моето предложение беше да се гледат брутните доходи на ЧОВЕК, не на юридически субект.
А бедните в крайна сметка да го духат! От хилядолетия бедните са си бедни, богатите богати, не виждам защо това трябва да се променя.
07 ноември, 2009, 13:49
Добре, да приемем, че собственика на фирмата притежава 51% от нея. Като 80% от приходите отиват за реинвестиция и разширяване на бизнеса (все пак човека не е тъп щом прави 10 милиона печалба). Тоест за собственика на фирмата остават:
+ 10 000 000 печалба
- 3 600 000 заплати
- 1 680 000 данъци и осигуровки на персонала
= 4 720 000 остатък
- 3 776 000 реинвестици (80% от остатъка след заплатите)
= 944 000 ще бъдат изплатени на акционерите

Значи нашия човек, който притежава 51% ще вземе:
481 440 дивиденти за 1 година, което се пада 40 120 на месец. Остава въпроса, колко гласа има собственика на фирмата.
07 ноември, 2009, 13:57
40 120 / 500 = 80.24 гласа (може да ги закръглим на 80)
2 000 / 500 = 4 (дефакто за да вземат по 1 500, бруто заплата е някъде около 2 000)
това при положение, че приемем финансовия ценз да бъде 500 лева = 1 глас
съответно цялата фирма от 201 човека (200 работника и 1 шеф) ще имат глас от порядъка на 880 човека.
Но давайки примера със шефа, пропускаш факта, че той е 1 на 200 (за фирмата) и доста по-рядко срещан случай за извън фирмата, така че аз лично не виждам проблем в цялата тази работа.
07 ноември, 2009, 14:50
@vha
Нека за по-лесно в сметките приемем, че шефа също взима 1500 лева заплата + дивидентите и е един от тези 200 човека фирма. Това му дава още 3 гласа.

Той да, но да приемем, че останалите 49% са разпределени между останалите ръководители във фирмата - тийм лидери, мениджъри и тн. Лично аз харесвам разделение от сорта на 10 работника - 1 тийм лидер, 5 тийм лидера - 1 мениджър и нагоре вече зависи. Тези 49% по твоята логика са още 79.76 гласа да ги закръглим на 80 гласа. Тоест една фирма от 200 човека ще притежава 960 гласа, което прави средно по 4.8 гласа на човек, което ми се вижда малко множко.

На последните парламентарни избори право на глас са имали 7129965 души, а правото си на глас са упражнили 4345450 (използвам данни на ЦИК - за справка http://rezultati.cik2009.bg/results/pro ... ik_00.html).

Ако използваме, моите мерки, най-вероятно едно 1 500 000 няма да отговарят на изискванията. Най-вече говорим за изборния туризъм и автобусите на ДПС срещу, които е крайно време да се предприемат някакви мерки.

Ще закръгля резултатите за броя гласуващите за по-лесно представяне и смятане на данните. Ще приемем, че преди моите промени (с които ти си съгласен) сме разполагали с ~ 7 200 000 електорални единици имащи право на 7 200 000 гласа. След моите промени оставаме с 5 700 000 електорални единици имащи право на 5 700 000 гласа. Ще пропуснем твоите промени за IQ-то на нацията, защото тогава ще се наложи да редуцираме броя на електоралните единици с поне едно 60% и става пълен абсурд.

Гледайки средната работна заплата идва около 600 лв (използвам данни от НСИ - http://www.nsi.bg/Labour/EmplsSalary09q2.pdf). Гледайки средните работни заплати по сектори, нека сметнем, кой колко гласа ще притежава:

Селско, горско и рибно стопанство ~ 69 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 69 000 гласа

Добивна промишленост ~ 26 500 електорални единици, разполагащи с по 2 гласа = 53 000 гласа

Преработваща преработваща промишленост ~ 553 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 553 000 гласа

Енергетика и тн ~ 33 000 електорални единици, разполагащи с по 3 гласа = 99 000 гласа

ВиК и тн ~ 36 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 36 000 гласа

Строителство ~ 189 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 189 000 гласа

Търговия ~ 436 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 436 000 гласа

Транспорт и тн ~ 136 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 136 000 гласа

Хотелиерство ~ 130 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 130 000 гласа

ИТ бранша ~ 55 000 електорални единици, разполагащи с по 2 гласа = 110 000 гласа

Финанси ~ 51 000 електорални единици, разполагащи с по 3 гласа = 153 000 гласа

Недвижими имоти ~ 19 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 19 000 гласа

Научни изследвания ~ 72 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 72 000 гласа

Административни дейности ~ 103 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 103 000 гласа

Държавно управление ~ 132 000 електорални единици, разполагащи с по 2 гласа = 262 000 гласа

Образование ~ 172 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 172 000 гласа

Здравеопазване и тн ~ 130 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 130 000 гласа

Култура спорт и тн ~ 29 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 29 000 гласа

Други ~ 29 000 електорални единици, разполагащи с по 1 глас = 29 000 гласа

Общо ~ 2 400 000 електорални единици разполагащи с 3 328 000 гласа

Общо ~ 2 400 000 електорални единици разполагащи с 3 328 000 гласа

Тук разбира се идва логичния въпрос какво правим с останалите 4 800 000 имащи право на глас, но не работещи (тук влизат пенсионери, безработни ученици над 18 годишна възраст и тн). И имат ли право 1/4 (слагам малко отгоре и за децата по 18) от население да решава съдбата на останалите 3/4?
07 ноември, 2009, 16:32
Ами имат, така или иначе тези 3/4 така или иначе пряко зависят от останалите 1/4. Защо тогава тези 1/4 от които дефакто зависи всичко, да им се определя съдбата (в това число данъци и др.) от останалите 3/4 които са просто използвачи на първите 1/4?
07 ноември, 2009, 17:10
Ами не точно... практически от тези 3/4 1/4 е сива икономика, 1/4 са пенсионери, които теоретично са си изпълнили тяхното, а 1/4 са младите, в тях е бъдещето :)
08 ноември, 2009, 00:01
@vha
Доста задълбахте по темата за това само искам да кажа, че вече съм напълно сългасен с теб. Наистина - няма стадо, кеото да си избира пастир.

Всъщност каква ирония, направо - седят си онези 40-45% и дискутират общото благо на масата идиоти, докато последните седят в момента или си чоплят носа или хъркат задушевно вече. Както и да я даваме от интелектуална гледна точка все ние ще сме прецакани, защото "ignorance is bliss"!

За 2ри път посещавам темата през линка във фейсбук, от който дойдох първоначално. Следващия път едва ли ще успея, за това държа да кажа, че се отеглям от дискусията.

Поздрави и лека вечер:)

Добавяне на коментар











Специални възможности: